Friday, September 14, 2007

Sajak: Bahtera Ramadhan

Bahtera Ramadhan,
Berlabuh di bulan yang mulia
Bulan suci dan diberkati
Untuk beribadah sepanjang hari

Bahtera Ramadhan,
Di mana letaknya keihlasan diri?
Di mana letaknya kebersihan jiwa yang murni?
Bagaikan anak kecil yang baru lahir
Mencari ketenangan yang abadi

Bahtera Ramadhan,
Aku mendambakan kerinduan di hati ini
Aku ingin sekali bersujud kepadaMu Illahi
Berilah aku hidayah dan rahmatMu
Agar aku mendapat ketenangan diri

Bahtera Ramadhan,
Hadirmu hanya sebulan dalam setahun
Namun aku sering menantikan ketibaanmu
Dengan kesabaran dan ketaqwaan
Aku berdoa semoga bahtera Ramadhan
Sentiasa berlabuh di qalbuku ini............

Nazariah Nasir,
14hb September 2007

2 comments:

Unknown said...

Nice Analogy!

cIkGu_HiDaYaH said...
This comment has been removed by the author.